Logo Arci Steenderen

< Terug naar Nieuws

Hypotheekverstrekkers moeten hollen: consument langer in onzekerheid

Hypotheekverstrekkers moeten hollen: consument langer in onzekerheid

financiële planning 673 1

De achterstanden bij hypotheekverstrekkers en banken lopen weer op. Dit meldt De Hypotheekshop in de laatste nieuwsbrief.

Hypotheekverstrekkers moeten hollen: consument langer in onzekerheid

De Hypotheekshop stelt dat behalve trage aanvraagprocedures ook renteverhogingen adequate planning bij geldverstrekkers in de weg zitten. Daar komt bij, aldus De Hypotheekshop, dat door aanpassingen in de NHG- en Nibud-normen er enorme aanvraagpieken ontstaan rond 1 juli en 1 januari. De aanpassingen leiden tot vergroting van de gebruikelijke seizoenspieken die elk jaar in mei-juni en november-december optreden. Ondanks het uitblijven van grote aanvraagpieken constateert De Hypotheekshop in de afgelopen maanden dat enkele aanbieders weer kampen met “hardnekkige achterstanden”.

Consument langer in onzekerheid en betaalt meer adviesuren

Ondanks alle stappen die zijn gezet heeft een aantal geldverstrekkers op dit moment grote achterstanden die eerder toe dan af lijken te nemen. Hierdoor blijven consumenten die op zoek zijn naar een hypotheek langer in onzekerheid, er ontstaat een langere wachttijd waardoor de aankoop op zich laat wachten, ontbindende voorwaarden moeten meerdere malen worden verlengd en in sommige gevallen kunnen toezeggingen niet worden nagekomen. De consument moet hierdoor meer adviesuren betalen.

Achterstanden wel te voorzien

Volgens de Hypotheekshop zijn de achterstanden wel te voorzien. Tijdige voorbereiding wordt daarbij als voornaamste argument aangehaald. De Hypotheekshop doet een beroep op alle geldverstrekkers om in een zo vroeg mogelijk  stadium dreigende achterstanden te melden en hierop te anticiperen. “Dan kunnen consumenten en adviseurs tijdig bijsturen door bijvoorbeeld hypotheekaanvragen in verband met de aankoop van een woning bij een andere geldverstrekker onder te brengen.”

In de laatste uitgave van am: roept ook Antoinette Kalkman, algemeen directeur FlexFront Groep en Nationale Waarborg, geldverstrekkers op om achterstanden zo snel mogelijk weg te werken. “Achterstanden ontstaan onder andere door een slechte capaciteitsplanning en een slechte aanleverkwaliteit”, aldus Kalkman.